Subject - Psychology(मनोविज्ञान)
Questions | Marks | Word limit |
Q. 1 | 1+2 | 50-75 |
Q. 2 | 3 | 50-75 |
Q. 3 | 4 | 75-100 |
Q. 4 | 4 | 75-100 |
Q. 5 | 6 | 150-200 |
Instruction Please attempt the questions as per given instructions.
Q.1- What do you understand by psychological attributes. Write this briefly. (any four)
Ans. A Psychological attributes are complex and multi-dimensional. To asses a person, psychologists assess how he/she functions in various domain or areas, such as cognitive, emotional, social, etc.
Some domains of psychological attributes
Psychological
Attributes
|
Definition
|
Intelligence
|
Global Capacity to understand the world, think rationally
, and use available resources efficiently when faced with challenges.
|
Aptitude
|
An individual's underlaying potential for acquiring skills.
|
Interest
|
An individual's preference for engaging in one or more specific activities relative to others.
|
Personality
|
Relatively enduring characteristics of a person that make her or him distinct from others.
|
Values
|
Enduring beliefs about an ideals mode of behaviour.
|
उत्तर:
एक मनोवैज्ञानिक गुण जटिल और बहुआयामी हैं। किसी व्यक्ति को आश्वस्त करने के लिए, मनोवैज्ञानिक यह आकलन करते हैं कि वह विभिन्न डोमेन या क्षेत्रों में कैसे कार्य करता है, जैसे कि संज्ञानात्मक, भावनात्मक, सामाजिक आदि।
मनोवैज्ञानिक विशेषताओं के कुछ डोमेन
मनोवैज्ञानिक गुण | परिभाषा |
बुद्धि | वैश्विक क्षमता, दुनिया को समझने के लिए, तर्कसंगत रूप से सोचें, और चुनौतियों का सामना करने पर कुशलतापूर्वक उपलब्ध संसाधनों का उपयोग करें। |
योग्यता
| कौशल प्राप्त करने के लिए एक व्यक्ति की अंडरलेइंग क्षमता |
ब्याज | दूसरों के सापेक्ष एक या एक से अधिक विशिष्ट गतिविधियों में संलग्न होने के लिए एक व्यक्ति की प्राथमिकता। |
व्यक्तित्व | एक व्यक्ति की अपेक्षाकृत स्थायी विशेषताएं जो उसे दूसरों से अलग बनाती हैं। |
मान | आदर्शों के व्यवहार के बारे में मान्यताओं को समाप्त करना। |
Q.2 Why are some people more intelligent as compared to others?
Ans.
One reason people may find discussing intelligence uncomfortable is the belief that it is something you are born with and so you can nothing to influence it. This undercuts social equality, and feeds into the link between intelligence testing and eugenics, which still looms large for many.
However, there is no escaping the fact that intelligence is inherited to some degree. Researchers found that IQ of children adopted at birth bore little correlation with that of their adoptive parents, but strongly correlated with that of their biological parents. What's more, this association became stronger as the children grew older.
That's counter-intuitive for most people,''says Robert Plomin at King's College London, who led the study. " They think as you go through life, the sling and arrows of outrageous fortune build up and environment differences become cumulatively more important, because they think that genes only influence what happens at the moment of conception. "That's not true, of course."
In fact, hundreds of studies all points in the same direction. "About 50 percent of the difference in intelligence between people is due to genetics." he says.
उत्तर:
एक कारण हो सकता है कि लोग बुद्धिमत्ता को असहज करते हुए चर्चा करें कि यह विश्वास है कि यह एक ऐसी चीज है जिसका आप जन्म लेते हैं और इसलिए आप इसे प्रभावित नहीं कर सकते। यह सामाजिक समानता को रेखांकित करता है, और खुफिया परीक्षण और यूजीनिक्स के बीच लिंक में खिलाता है, जो अभी भी कई लोगों के लिए बड़ा है।
हालांकि, इस तथ्य से कोई बच नहीं रहा है कि खुफिया को कुछ हद तक विरासत में मिला है। शोधकर्ताओं ने पाया कि जन्म के समय बच्चों के आईक्यू ने उनके दत्तक माता-पिता के साथ थोड़ा-सा संबंध स्थापित किया था, लेकिन उनके जैविक माता-पिता के साथ दृढ़ता से संबंध थे। क्या अधिक है, जैसे-जैसे बच्चे बड़े होते गए, यह जुड़ाव मजबूत होता गया।
अधिकांश लोगों के लिए यह सहज ज्ञान युक्त है, '' किंग्स कॉलेज लंदन में रॉबर्ट प्लोमिन कहते हैं, जिन्होंने अध्ययन का नेतृत्व किया। "वे सोचते हैं कि जब आप जीवन से गुजरते हैं, अपमानजनक भाग्य के गोफन और तीर का निर्माण होता है और पर्यावरण के अंतर संचयी रूप से अधिक महत्वपूर्ण हो जाते हैं, क्योंकि वे सोचते हैं कि जीन केवल गर्भाधान के समय होता है पर प्रभाव डालता है।" यह सच नहीं है, निश्चित रूप से। "
वास्तव में, सैकड़ों अध्ययन एक ही दिशा में इंगित करते हैं। "लोगों के बीच खुफिया में अंतर का लगभग 50 प्रतिशत आनुवंशिकी के कारण है।" वह कहते हैं।
Q.3 How do we assess intelligence? Explain.
Ans.
(i) Intelligence is an index of brightness.
(ii) It is the ratio of mental age to chronological age.
(iii) The concept of Intelligence was given by william stern who gave the formula to calculate Intelligence(IQ) i.e.,
IQ = (MA/CA) x 100
Whereas,
IQ = Intelligence
MA = Mental age
CA = Chronological age
If MA > CA, Above average
MA < CA, Below average
MA = CA, Average
IQ is relatively stable.
It is a good predictor of potential.
IQ scores are distributed in a population in such a way that most people tend to fall in the middle range of the distribution.
Classification of People on the Basic of IQ
IQ Range
|
Descriptive level
|
Percent in the population
|
Above 130
|
Very Superior
|
2.3
|
120-130
|
Superior
|
6.7
|
110-119
|
High average
|
16.1
|
90-109
|
Average
|
50.0
|
80-89
|
Low average
|
16.1
|
70-79
|
Borderline
|
6.7
|
Below 70
|
Mentally challenged/retarded
|
2.2
|
उत्तर:
(i) इंटेलिजेंस चमक का एक सूचकांक है।
(ii) यह मानसिक आयु का अनुपात कालानुक्रमिक आयु है।
(iii) इंटेलिजेंस की अवधारणा विलियम स्टर्न द्वारा दी गई थी जिसने इंटेलिजेंस (आईक्यू) की गणना करने का सूत्र दिया था, अर्थात।
IQ = (MA / CA) x 100
जहाँ तक,
बुद्धि = बुद्धि
एमए = मानसिक उम्र
सीए = कालानुक्रमिक आयु
यदि MA> CA, से ऊपर औसत है
MA < CA,औसत से नीचे
MA = CA,औसत
IQ अपेक्षाकृत स्थिर है।
यह क्षमता का एक अच्छा भविष्यवक्ता है।
IQ स्कोर जनसंख्या में इस तरह वितरित किए जाते हैं कि अधिकांश लोग वितरण की मध्य सीमा में आते हैं।
आईक्यू बेसिक पर लोगों का वर्गीकरण
बुद्धि सीमा | वर्णनात्मक स्तर | जनसंख्या में प्रतिशत |
130 ऊपर | बहुत सुपीरियर | 2.3 |
120-130 | सुपीरियर | 6.7 |
110-119 | उच्च औसत | 16.1 |
90-109 | औसत | 50.0 |
80-89 | कम औसत | 16.1 |
70-79 | सीमा | 6.7 |
70 नीचे | मानसिक रूप से विकलांग / मंदा | 2.2 |
Q.4 What do you understand by creativity? Is creativity related to intelligence? explain
Ans.
Creativity is the ability to come up with new ideas through a mental process of connecting existing concepts. The ideas don't have to be revolutionary( which is a common misconception many people have about creative thinking), they just have to be new for the thinker.
Creativity and intelligent are positively correlated high ability is component of creativity. A highly intelligent person may not be creative but all the creative persons are definitely high in intelligence.
(i) Creativity is the ability to produce ideas, objects, or problem solutions that are novel, appropriate and useful.
(ii) Intelligence is subset of creativity.
(iii) Terman found that persons with high IQ were not necessarily creative. The same time, creative idead could come from persons who did not even one of those identified as gifted, followed up through out their adult life, has become well known for creativity in some field.
(iv) Researchers have found that both high and low level of creativity can be found in highly intelligent but it is not necessary that intelligent once must be creative.
Creative tests are different from intelligence tests:
(i) Creative tests measure creative thinking ability whereas intelligence tests measure general mental ability.
(ii) Creative tests measure convergent and divergent thinking whereas intelligence test measure convergent thinking only.
(iii) Creative tests measure imagination and spontaneous expression to produce new ideas, to see new relationship, to guess causes and consequences and ability to put things in a new context. Intelligence tests measure a potential.
(iv) In creative test question are open -ended that have no specified answers whereas intelligence tests mostly use close-ended questions.
उत्तर:
रचनात्मकता मौजूदा अवधारणाओं को जोड़ने की एक मानसिक प्रक्रिया के माध्यम से नए विचारों के साथ आने की क्षमता है। विचारों को क्रांतिकारी होने की ज़रूरत नहीं है (जो कि कई लोगों की रचनात्मक सोच के बारे में आम धारणा है), उन्हें सिर्फ विचारक के लिए नया होना चाहिए।
रचनात्मकता और बुद्धिमान सकारात्मक रूप से सहसंबद्ध हैं उच्च क्षमता रचनात्मकता का घटक है। एक उच्च बुद्धिमान व्यक्ति रचनात्मक नहीं हो सकता है लेकिन सभी रचनात्मक व्यक्ति निश्चित रूप से बुद्धि में उच्च हैं।
(i) रचनात्मकता विचारों, वस्तुओं या समस्या समाधानों का उत्पादन करने की क्षमता है जो उपन्यास, उपयुक्त और उपयोगी हैं।
(ii) बुद्धिमत्ता रचनात्मकता का सबसेट है।
(iii) टरमन ने पाया कि उच्च बुद्धि वाले व्यक्ति आवश्यक रूप से रचनात्मक नहीं थे। एक ही समय में, रचनात्मक विचार ऐसे व्यक्तियों से आ सकते हैं, जिन्हें उपहार के रूप में पहचाने जाने वालों में से एक भी नहीं मिला, उनके वयस्क जीवन के बाद, कुछ क्षेत्र में रचनात्मकता के लिए अच्छी तरह से जाना जाता है।
(iv) शोधकर्ताओं ने पाया है कि उच्च और निम्न दोनों प्रकार की रचनात्मकता अत्यधिक बुद्धिमानी में पाई जा सकती है लेकिन यह आवश्यक नहीं है कि बुद्धिमान एक बार रचनात्मक होना चाहिए।
रचनात्मक परीक्षण खुफिया परीक्षणों से अलग हैं:
(i) रचनात्मक परीक्षण रचनात्मक विचार क्षमता को मापते हैं जबकि बुद्धि परीक्षण सामान्य मानसिक क्षमता को मापते हैं।
(ii) रचनात्मक परीक्षण अभिसारी और विचलन वाली सोच को मापते हैं जबकि बुद्धि परीक्षण केवल अभिसारी सोच को मापते हैं।
(iii) रचनात्मक परीक्षण नए विचारों को उत्पन्न करने, नए संबंधों को देखने, कारणों और परिणामों और चीजों को एक नए संदर्भ में रखने की क्षमता का अनुमान लगाने के लिए कल्पना और सहज अभिव्यक्ति को मापते हैं। खुफिया परीक्षण एक क्षमता को मापते हैं।
(iv) रचनात्मक परीक्षण में प्रश्न खुले होते हैं जिनका कोई निर्दिष्ट उत्तर नहीं होता है जबकि खुफिया परीक्षण ज्यादातर क्लोज-एंड प्रश्नों का उपयोग करते हैं
Q. 5 Explain the theory of multiple intelligence.
Ans.
Multiple intelligences is a theory first proposed by Harvard development psychologist Howard Garden in 1983 that suggests human intelligence can be differentiated into eight modalities:
Visual - spatial, Verbal- linguistics, Musical-rhythmic, Logical-mathematical, interpersonal, intrapersonal, naturalistic and bodily- kinesthetic. Eschewing previously narrow, preconceived notions of learning capabilities (for example, the concept of a single IQ), the idea behind the theory of multiple intelligence is that people in a variety of different ways.
Multiple intelligence refers to a theory describing the different ways students learn and acquire information. These multiple intelligence range from the use of words, numbers, pictures and music, to the importance of social interactions, introspection, physical movement and being in tune with nature. Accordingly, an understanding of which type(s) of intelligence a student may posses can help teachers adjust learning styles, and suggest certain career paths for learners.
उत्तर:
मल्टीपल इंटेलिजेंस एक सिद्धांत है जिसे पहली बार हार्वर्ड डेवलपमेंट साइकोलॉजिस्ट हॉवर्ड गार्डन ने 1983 में प्रस्तावित किया था जो बताता है कि मानव बुद्धिमत्ता को आठ तौर-तरीकों में विभेदित किया जा सकता है:
दृश्य - स्थानिक, मौखिक-भाषाविज्ञान, संगीत-लयबद्ध, तार्किक-गणितीय, पारस्परिक, सहज, प्रकृतिवादी और शारीरिक-कीनेस्टिक। सीखने की क्षमताओं के पहले से संकीर्ण, पूर्वनिर्मित धारणाओं (उदाहरण के लिए, एकल आईक्यू की अवधारणा), कई बुद्धिमत्ता के सिद्धांत के पीछे विचार यह है कि लोग विभिन्न तरीकों से होते हैं।
मल्टीपल इंटेलिजेंस एक सिद्धांत को संदर्भित करता है जिसमें छात्रों द्वारा सीखने और जानकारी हासिल करने के विभिन्न तरीकों का वर्णन किया जाता है। ये कई खुफिया शब्द शब्दों, संख्याओं, चित्रों और संगीत के उपयोग से लेकर सामाजिक संपर्क, आत्मनिरीक्षण, शारीरिक गति के महत्व और प्रकृति के अनुरूप होने तक हैं। तदनुसार, एक छात्र किस प्रकार की बुद्धि की समझ रखता है, इससे शिक्षकों को सीखने की शैली को समायोजित करने में मदद मिल सकती है, और शिक्षार्थियों के लिए कुछ कैरियर मार्ग सुझा सकते हैं।
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